Broodfonds  4.5/5 (11)

Broodfonds

4.5/5 (11)
www.broodfonds.nl

Het Broodfonds is de nieuwe arbeidsongeschiktheidsvoorziening voor ondernemers, die werkt op basis van vertrouwen en onderlinge schenkingen.

In een broodfonds ondersteun je elkaar op vrijwillige en gelijkwaardige basis. Het broodfonds is bedacht door en voor ondernemers, die weten wat zij nodig hebben. Ben je langer dan een jaar ondernemer? Dan is een broodfonds misschien iets voor jou.

Er zijn inmiddels meer dan 500 broodfondsen verspreid door heel Nederland met in totaal meer dan 23.000 deelnemers. Er worden steeds nieuwe broodfondsen opgericht.

Wat is een broodfonds?

“Arbeidsongeschiktheid is een risico voor de ongeveer een miljoen zelfstandigen en freelancers in ons land. Een broodfonds is een nieuwe arbeidsongeschiktheidsvoorziening, ontwikkeld door en voor zelfstandig ondernemers. Groepen zelfstandigen spreken af om elkaar bij arbeidsongeschiktheid met schenkingen te steunen. Broodfondsen bieden een oplossing naast arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV’s). Broodfondsen zijn betaalbaar, kleinschalig, transparant en solidair.”
Bron: www.broodfonds.nl

Beoordeel deze voorziening

Responses

1. 6 jaar geleden heb ik mij eens verdiept in de AOVerzekering. Ik kwam er achter dat ik me wel kon verzekeren, maar dat ik nooit een uitkering zou krijgen, zelfs als ik alles naar waarheid had ingevuld. Ik heb alle algemene voorwaarden van een drietal verzekeraars doorgelezen, dat was een vuistdik document en daar kwam uit naar voren, dat verzekeren wel kon, maar niet uitkeren. Dat vertik ik, ergens voor betalen en als het puntje bij paaltje komt zou ik geen uitkering krijgen, dat voelt zeer onrechtvaardig. Dus ik heb me bij een broodfonds aangesloten. Voor 2 jaar heb ik iets zo geregeld en daarna zie ik wel verder. Ik hoop gewoon nooit ziek te worden, maar mocht het nu gebeuren, dan kan mijn huishouden tenminste gewoon door.

2. Geen controle op de zieken. je moet iedereen maar geloven op de blauwe ogen. Dat is niet altijd de juiste weg . Maar voor veel mensen is het een oplossing.

3. Het broodfonds is gebaseerd op onderling steun en vertrouwen en dat werkt in de praktijk voor mij fantastisch. Ik heb nu 49 collega’s met wie ik solidair ben en zij met mij. Het betekent qua geld een heel beperkte investering maar je moet wel bereid zijn om tijd en energie te besteden aan het onderhouden van de persoonlijke relaties. Voor mij is dat alleen maar extra toegevoegde waarde.

4. Op Texel is men in 2014 met een Broodfonds begonnen. Ik ben meteen lid geworden. Er waren relatief veel zieken in het begin en er was ook discussie over de vraag of al die zieken echt ziek waren. Dat werd prima opgelost en inmiddels is de buffer gigantisch. Het heeft me veel vertrouwen in dit systeem gegeven. Plus van het systeem vind ik dat je solidair met elkaar bent en daarnaast dat je inleg als er niemand ziek is gewoon jouw spaargeld is, zodat je het ook weer mee kan nemen als je stopt.

5. Ik ben al vijf jaar lid van Broodfonds Wikistad. Ik heb alleen maar positieve ervaringen met ons Broodfonds. We hebben tot nu toe drie zieken in totaal gehad. De zieken lieten weten zo blij te zijn met de schenkingen en het zien van die vijftig namen op de bankrekening dat het gewoon een genoegen is om een bijdrage te geven. Zo goed voel ik me niet als ik belasting betaal :-). Deze voorziening heb ik maar drie sterren gegeven op de mate waarop deze is toegespitst op Modern Werkenden omdat je het Broodfonds weer moet verlaten als je tijdelijk in dienst gaat.